onsdag den 4. januar 2012

Hvordan en jul og et nytår forsvandt

I december var min tanke at komme med dage opdateringer på min taknemmelighed, og jeg fik startet godt. Men så var det bare at jeg ligesom gik i stå. Taknemmligheden forsvandt ikke, men det gjorde min tid. Alle weekenderne var booket og hverdage fløj afsted i en fart jeg ikke kunne følge med til.

Men jeg fik nået alle tingende på min to-do, og jeg havde styr på alt. Hvilket var en letteselse for mig, da jeg har det med at glemme i tiden. Jeg havde endda så meget overskud at jeg lavede en reminder til mig selv om hvad der skulle på julebordet, for året før havde jeg glemt de brunende kartofler.... (Men pyt for det var en skøn juleaften alligevel)

D. 23 om aftenen da Mathilde var blevet puttet, skulle vi bare lige vaske gulvende og pynte juletræet. Det var så dejligt at der var styr på alt, eller...... Ohhh dooooo jeg havde glemt at jeg skulle have lavet et nyt juletræstæppe. For det vi havde var blevet smidt ud, for det var alt alt for småt og ikke særlig kønt. Men ak ak det havde jeg så glemt, hvad gør man så? Jo man tager en juledug der var krympet i vask og folder og vupti et styks juletræstæppe :O)

D. 24 om morgenen vågnde vi op med verdens gladste datter, der ikke kunne spise morgenmad fordi juletræet skulle beses. Men et par mormor boller gjorde tricket, og nissebandten på tv.

Svigermekanikken kom til frokost, som bestod af jordskokkesuppe med bacon og forskellige brød. Efter maden gik vi i kirke, og fik jule helt ind under huden. Der er intet som stemingen i vores lille landsby kirke, og særlig ikke juleaftensdag.

Atter hjemme igen gik jeg igang med kaffebrygning og klargøring af julemiddagen. Vores menu er i min verden fantastisk, intet mindre. Anden blev stegt i vores masseovn, med æbler og cognac marinerede svsker. Langtidsstegt flæskesteg og en go medister, dertil sovs, kartofler, rødkål, taffelchips og asier. Og så min mands ris alamande til dessert med både karamel og kirsebærsovs til.

Rund om juletræet, hvor jeg havde en hoppende datter der sang: Hul-le-ja ( et barn er født) og råbt mer' mer' hvergang vi stoppede med at synge.

Gaver var der mange af, og i år var de særlig gode. Folk havde virkelig gjort deres aller aller bedste for at finde det mest velegnede. Jeg var stum af betagelse over det! Særlig da pakken fra min mand og datter kom, for de have købt mig et par duckfeat støvler:


Juledag var svigerne der stadig og svigerinde med familie fra det store udland. Dagen forgik i rolig tempo og vi fik snakket en del og spist temmelig meget af vores julekagelager. Svigerne bor i Sønderjylland, men er ikke derfra. Men derfor mente jeg dog godt vi kunne få det sønderjyske ind i julen: Grønlangkål med glaseret skinke og flødekartofler til dem der ikke brød sig om den grønnekål.

Resten af juledagene gik med at besøge den øvrige familie og have gæster, nå ja og ligge på langs, da en virsus syntes den skulle bo hos os.

Nytåret holdt i i det sønderjyske med svigerne og familien fra det store udland. Det var stille og roligt, som det er med små børn. Lille fætter Sebastian og Mathilde nød opmærksomheden fra Bedsterne og de andre voksne. Mens vi forældre satte pris på at se den sammen.

Og vupti så nu er det hverdag igen, men hvad der høre dertil. Mathilde er i dagpleje og jeg forsøger at komme igenne bunkerne af vasketøj. Samtidig prøver jeg på at få styr på gaverne til alle de fødselsdag der er hver i januar, for der er mange. Mathilde, min mand, 2 niecer og 2 svigerinder, der må være noget over foråret siden der kommer så mange børn i januar.

Men jeg har glemt noget, og det tilstår jeg gerne! Jeg fik ikke taget billeder af alle de julegaver jeg fik lavet; bukser, kjoler, sko, huer og taskerne Mathilde fik tegnet på. Ej heller fik jeg taget billeder juleaften, eller dagende derefter. Så jeg satser på at der kommer lidt fra min svigerfars kamera.

Men et eller andet sted gør det ikke det helt store, for det har været en super go jul og det hele gik godt. Nu glæder jeg mig bare over at jeg har verdens dejligst datter og at jeg har giftet mig godt!

Glædelig onsdag til dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar